Tips om als B2B leads te genereren

Wat is B2B lead generation?

Om lead generation uit te leggen beginnen we met de term lead. Eerst hebben we een prospect, dat is een persoon die interessant is voor jouw bedrijf en interesse heeft in je producten of diensten. De prospect wordt omgevormd tot lead van zodra deze gegevens achterlaat om meer informatie te krijgen over een product of service. Deze personen hebben dus interesse getoond. Via hun gegevens kunnen we hen verder brengen in de aankoopcyclus om (eventueel) een aankoop te doen en zo geld in het laatje te brengen.

Lead generation is de manier om leads te genereren. Kortweg mensen of bedrijven die interesse hebben, overhalen om hun gegevens achter te laten.

Hier heb je enkele tips om bedrijven te overhalen om meer te weten over jouw product of service. Bij al deze tips blijft het doel om gegevens binnen te halen van potentiële klanten.

Meerwaarde bieden

Bied los van je bestaande assortiment een extra dienst aan in ruil van bv. een e-mailadres, om zo hun gegevens te krijgen. Dat kan door er gated content van te maken, waardoor mensen eerst een formulier moeten invullen vooraleer ze je product te zien/horen krijgen.

Als deze goed scoren, krijg je vaak ook mond-tot-mond reclame waardoor je nog meer bedrijven bereikt.

Enkele voorbeelden van leuke en effectieve services zijn:

  • E-book
  • Webinar
  • Infographic
  • Whitepaper
  • Podcast
  • Tool
  • Workshops en cursussen
  • Incentives of aanbiedingen

Social media, je beste vriend

We focussen hierbij op LinkedIn en Facebook, omdat deze sociale media voor B2B algemeen gezien de beste resultaten vertonen en veel personen/bedrijven bereiken. Er houdt je echter niets tegen om te experimenteren met andere, alternatieve platformen om zo je leads binnen te halen.

 

LinkedIn

LinkedIn is een belangrijke plaats voor ‘high-value’ lead generation. Het is het platform dat zakelijk gerelateerd is en zich focust op vakmensen.

Door organisch zelf artikels of verhalen post op LinkedIn, gebaseerd op eigen ervaringen. Deze posts over ervaring en verhalen worden goed ontvangen door de lezers.

De gated content die je gecreëerd hebt (bv. podcast, E-book, webinar, …) kan je ook delen op je sociale media, waaronder LinkedIn. Let wel op, zorg dat het een meerwaarde biedt voor de mensen die je wil bereiken op dit platform, anders heeft dit geen nut. Dat hoeft natuurlijk niet allemaal gated te zijn, door ‘high-level’ content te delen, kan je ook een band opbouwen met een potentiële klant. Zij zullen dan via een ander kanaal een lead worden. 

Het is ook mogelijk om te investeren in advertenties op LinkedIn. Deze kosten wel meer dan op andere platforms, daarom moet je ervoor zorgen dat je unieke en high-level content aanbiedt die LinkedIn members vooruithelpt.


Facebook

Bij Facebook kan je veel potentiële klanten te bereiken door in te zetten op hun niche. Word lid van en maak zelf een Facebookgroep die relevant is voor jouw topic. De bedoeling is om daar een meerwaarde te bieden. Dat kan door vragen te stellen en te beantwoorden, nieuwe inzichten te bieden, ondersteunen van leden, exclusieve aanbiedingen te geven, … Hierdoor kan je eenvoudig een langetermijnrelatie opbouwen.

Ook Facebook Ads is niet te onderschatten. Dagelijks heeft het ongeveer 1,6 miljard bezoekers en is daarmee de 3demeest bezochte website ter wereld. Daarom dat adverteren op Facebook belangrijke leads kan binnenhalen voor relatief weinig geld.


E-mails die niet in de prullenbak vliegen

Het voordeel van e-mailmarketing is dat je controle houdt en meer inzicht krijgt in de manier waarop leads interageren met jouw bedrijf. Eenmaal ze ingeschreven zijn, kan je bijhouden hoe ze reageren op verschillende contentvormen. En zoals je weet, meten is weten.

 

Enkele tips:
  • Doe aan cold e-mailing: cold e-mailing is mails sturen naar iemand, zonder dat die persoon hiervoor toestemming heeft gegeven. Zorg wel dat deze goed zijn opgesteld, met persoonlijke kenmerken en effectieve content.
  • Gebruik CTA: Goede call-to-actions zetten aan tot meer interactie en om ze op je mailinglijst te krijgen. Door ze te vermengen in de content vallen ze minder op en blijven ze even effectief.
  • Creatieve onderwerp-regels: Als mensen niet klikken op je e-mail, is de kans klein dat ze ook iets zullen aankopen. Je krijgt een overtuigend onderwerp als deze: kort is, interesse wekt, persoonlijk is (waar mogelijk).
  • Gebruik krachtige woorden: Wik en weeg je woorden. Bekrachtig je boodschap met stevige powerwoorden.

 

Het belangrijkste blijft om een goede B2B e-maillijst op te bouwen en al je mails goed op te volgen.

 

Wat nu?

Je kan zelf aan de slag gaan met deze tips, maar wij bij Digital KIXX kunnen je net dat tikkeltje extra bieden. Wij zorgen ervoor dat je mails goed worden opgevolgd, je B2B-mailinglijst wordt uitgebreid en je steeds de juiste mails stuurt. We plannen en ontwerpen strategisch al jouw social media posts op de kanalen die er echt toe doen. We geven je tips en tricks om een meerwaarde te creëren en zo een stevige, allround online communicatie neer te zetten.

Wil je meer weten? Het Digital KIXX-team staat voor je klaar. Aarzel dus zeker niet om een van onze vele digitale experts te contacteren. Tot snel!

Deel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin