SEO-tips voor jouw B2B strategie

Digital KIXX - Blog SEO

B2B SEO vs. B2C SEO

We kennen allemaal wel het toverwoord SEO. Alles moet SEO-proof gemaakt worden of anders bereik je geen mensen meer. Is dat wel zo en hoe werk je met SEO? Wij zijn er om de magie weg te nemen en alles duidelijk uit te klaren.

B2B search engine optimalization (SEO) is een digitale marketingstrategie met als doel om organisch hoger te komen in de zoekmachine en zo meer verkeer te krijgen naar je website.

Op papier is er geen verschil tussen SEO gericht op B2B (business-to-business) en B2C (business-to-customer). De factoren waarop Google zich baseert, zijn exact dezelfde voor B2B als B2C.

Er is dus geen B2B-algoritme, maar in de praktijk merken we wel degelijk een verschil.

Uit ervaring merken we voor B2B dat:

  • Er een lager volume aan zoekwoorden is
  • De focus voor content op beslissingsnemers is
  • Zoekwoorden een hoge CPC hebben
  • Content voornamelijk strategisch (voor onderzoek) is

 

Bij B2B hebben we dus voornamelijk minder zoekwoorden, wordt er meer onderzoek gedaan voordat er aangekocht wordt en de beslissingen zijn veel indirecter (veel mensen moeten toestemming geven in een bedrijf).

Tips

Voor een goede SEO hou je dus best rekening met twee zaken: man and machine. Je schrijft best voor twee doelgroepen: jouw lezer en het algoritme.

Lezers
  • Kwalitatieve content: baseer je op ervaringen, onderzoek of interessante topics. Je kan problemen oplossen, inspiratie bieden of entertainen.
  • Structuur: een goede structuur zorgt dat je tekst leesbaarder wordt. Een aantrekkelijke structuur bevat: korte alinea’s, afwisseling tussen korte en lange zinnen, voldoende heldere koppen, opsommingen, afbeeldingen video’s om alinea’s op te splitsen.
  • Gepersonaliseerde content: denk aan wat je lezer wil en zorg dat je een oplossing biedt voor hun noden. Door persoonlijke zaken toe te voegen, wordt de lezer meer aangesproken.
  • Vraag-gebaseerde benadering: Er liggen vaak mogelijkheden met zoekopdrachten gebaseerd op een vraag waar je expliciet een antwoord kan bieden.
Algoritme
  • Structuur: Zowel voor de lezers als voor het algoritme is een goede structuur belangrijk. Hier zijn dus dezelfde tips van toepassing als bij de lezers.
  • Thema-zoekwoorden: Focus niet enkel op specifieke zoekwoorden. Verbreed je horizon en denk meer in thema’s waardoor je een grotere kans hebt om je doelpubliek te bereiken.
  • Natuurlijke taal: het is belangrijk om steeds natuurlijke taal te gebruiken. Dat is belangrijk voor de lezer,  maar ook voor het algoritme. Het heeft geen zin om in elke zin je zoekwoord te proppen. Sterker nog, Google zal dit gedrag bestraffen en je een lagere ranking geven.
  • Snelheid van de website: voor de user-experience is een snelle site belangrijk, maar het algoritme houdt hier ook rekening mee.

Wil je meer weten over SEO voor jouw B2B-strategie? Aarzel dan niet om ons te contacteren. Digital KIXX heeft een team van experten die staan te springen om je te begeleiden.

Deel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin