Google Analytics 4 to the rescue

Het alomgekende Google Analytics is het grootste analyseprogramma ter wereld. De Google zoekmachine zag het levenslicht in 1998 en zeven jaar later in 2005 werd Google Analytics gelanceerd. De voorbijgaande jaren heeft het platform verschillende updates gekend, maar in de kern is er weinig veranderd. Daar komt nu verandering in met Google Analytics 4 property (GA4). Het is de eerste keer in meer dan 20 jaar dat het systeem grondig verandert.

 

Waarin verschilt GA4 van haar voorganger?

De grootste wijziging zit in de kern: hoe Google Analytics alles meet en rapporteert.

GA4 gaat uit van een event-driven datamodel waarbij data + pageviews van elkaar worden gekoppeld. GA4 gaat alles meten als een event. Dit event gaat informatie doorgeven aan Google Analytics. Concreet ligt de focus dus niet meer op het aantal bezoekers op je site, maar wat de waarde is die je bezoekers hebben (en welke interacties ze aangaan op je website).

Enkele voordelen:

Geen bounce-rate

De alom gekende bounce-rate wordt vervangen door ‘engaged sessions’. Deze statistiek is gebaseerd op meer gegevens wat ze betrouwbaarder maakt. 

Machine learning inzichten en prognoses

Door middel van artificiële intelligentie gaat GA4 de marketeer waarschuwen wanneer er data-trends opduiken. Stel dat de vraag naar een bepaald product stijgt, zul je hiervan een melding krijgen.

Ook wordt er een item ‘Monetization’ voorzien waarin op basis van artificiële intelligentie financiële prognoses worden gemaakt. 

Cross-platform (website + app)

Wanneer je een app en een website hebt, zul je de GA4 van je app als van je website met elkaar kunnen koppelen. Dit leidt tot betere opvolging van je bronnen.

Makkelijker doelgroepen beheren

GA gaat automatisch doelgroepen maken op basis van de events die bezoekers uitvoeren op je site. Deze doelgroepen kunnen marketeers vervolgens gebruiken om op te gaan targetten met campagnes.

Wat moet ik met mijn oude Google Analytics?

Belangrijk om te weten is dat GA4 nog volop bezig is met de uitrolling van zijn nieuwe programma. Je huidige Google Analytics zal dus nog wel even de belangrijkste databron blijven op je site. Het is wel aangeraden al GA4 te installeren om data te verzamelen wanneer GA4 de norm wordt.

Deel:

Share on facebook
Share on twitter
Share on pinterest
Share on linkedin